Американска оперна певица се разсърди заради черен грим в „Аида“

Американска оперна певица се разсърди заради черен грим в „Аида“
Неповторимата оперна певица Анна Нетребко е гримирана в тъмни тонове заради ролята си в „Аида“

Американско сопрано се отказа от участието си в спектакъл на „Арена ди Верона“ това лято заради „расистки“ грим в друго представление на прочутия оперен театър. Ейнджъл Блу публикува на страницата си в Инстаграм съобщение, че отказва ангажимента в „Травиата“, защото на същата сцена неотдавна е поставена „Аида“ на Джузепе Верди с изпълнители, гримирани като чернокожи, пише „Сега“

Бру критикува използването на тази „архаична“ театрална практика и я определя като „обидна, унизителна и откровено расистка“. Традиционното доскоро гримиране на бели изпълнители като чернокожи или азиатци е известно като „блекфейс“ и отхвърляно все по-масово. Въпреки че от „Арена ди Верона“ изразиха надежда, че Блу ще приеме поканата за диалог с ръководството на форума, в неделя името на чернокожата певица бе свалено от състава на представленията на „Травиата“ на 22 юли и 30 юли, публикуван на сайта на „Арена ди Верона“.

Преди по-малко от седмица „Арена ди Верона“ представи „Аида“ въз основа на постановката от 2002 г. на италианския режисьор Франко Дзефирели (починал през 2019 г.), в която се използва този вид театрален грим. В главната роля, гримирана като негърка, излезе и без това спорната руска дива Анна Нетребко. Сопраното е сред най-често канените изпълнителки за ролята на Аида по целия свят, макар да няма чертите на тъмнокожа етиопска принцеса. Без да се смущава от противоречивото послание на грима си, Нетребко сподели снимки от постановката в своя профил в Инстаграм. С подобен грим на сцената излизат и други солисти в спектакъла като баритона Амброджо Маестри.

Не за пръв път използването на въпросния сценичен грим в Италия предизвиква протести. През 2019 г. оперната певица Тамара Уилсън протестира срещу потъмняването на собственото й лице при изпълнение на сцената на „Арена ди Верона“. Самата Нетребко е била обект на критики по този повод в същата година. Запитана от фен дали е бил необходим „блекфейсът“, в Инстаграм през 2019 г. тя отговаря „Аз НЯМА да съм бяла Аида“ и „Черно лице и черно тяло за етиопска принцеса от най-великата опера на Верди! ДА“

„Блекфейс“ все още е разпространена практика в света на операта, припомня британският сайт за класическа музика ClassicFM. Той редовно се практикува и за операта на Верди „Отело“, чиито герои са чернокожи, и за „Мадам Бътерфлай“ на Пучини, където пък са азиатци. През 2020 г., в разгара на Black Lives Matter, „Метрополитън опера“ бе принудена да публикува изявление, с което да се оневини за участието на Нетребко в ролята на Аида през 2018 г. въпреки даденото три години по-рано обещание, че театър няма да ползва „етнически грим“ в своите представления.

Междувременно „Арена ди Верона“ защити решението си пред OperaWire с думите: „Тъй като поставяме историческа „Аида“, е много трудно да правим промени“. И допълни: „Имаме две „Аиди“. Едната е реплика на тази, която е поставена на „Арена ди Верона“ през 1913 г. Другата е на Дзефирели, създадена в епоха, когато обществото не е било чувствително към тези теми. По своеобразен начин „Арена ди Верона“ е театър музей. Ние не поставяме нови спектакли всяка година. Искаме историята ни да живее.“

Позицията на италианския театър обаче не е масово приветствана от света на операта. Против нея се обявиха и американският бас-баритон Майкъл Сумуел и мецосопраното Джейми Бартън.