Лукойл „пере“ ли руски суров петрол в рафинерията в Бургас, отговора ..

Лукойл „пере“ ли руски суров петрол в рафинерията в Бургас, отговора ..

Питате се как така цените на дизела са с близо 20 стотинки над тези на бензина?

Питате още защо след като цените на суровия петрол не се качват, у нас на бензиноколонки нещата придобиват епичен характер отвъд непостижимата, дори при цена от 147 долара на барел преди 14 години /тогава бензинът струваше 2,75/, три левова граница?

Започната спекулации за цени от 4 и 5 лева и правителството нищо не прави?

Питате защо акцизът ни е на най-ниското равнище в ЕС, но въпреки това, Лукойл остава недосегаема тема и повече потребители и политици виждат решението в намаляването му, и то във време, в което има нужда от пари в бюджета за всякакви програми за субсидиране на последствия от инфлация, ковид криза и война?

Питате, а разковничето е в една рафинерия край Бургас, която е на българска територия, но е притежание на руска компания и от повече от 14 години не е плащала данък печалба. Когато го е правила е било от „кумова срама“ и то само за една година.

Цената на горивата винаги е била предмет на обществено внимание защото те са имали потенциала да свалят правителства. Сега ни обясняват че Асен Василев, един от двамата „на върха“ на властта у нас, нещо се бил разбрал с Лукойл, но никой не знае какво точно, и работата била опечена. А на мен никак не ми изглежда да е опечена, или ако е така, то „опечените“ сме ние – потребителите и в недалечна перспектива и самото правителство.

Според данни на сайта Fuelo.bg на 20 април средните цените на горивата в лева за литър са на рекордни за всички времена равнища: бензин А-95 – 2,95 лева, евтин дизел – 3,11, автогаз – 1,60, метан – 3,26, А-98 – 3,20, дизел плюс – 3,46.

Никой вече не публикува данни от ревизии на Лукойл Нефтохим. Само ни казаха, че Литаско вече ще преработва на ишлеме, и по някаква незнайна причини ни увещаваха, че това е постижение и „ново“ развитие.
Цялата схема по трансферното ценообразуване, за която „купената“ КЗК нехае, е изградена именно върху това Литаско да преработва на ишлеме и у нас да остава само преработвателната такса. Разбира се, за рафинираните продукти, които остават у нас, се преработват от суров нефт, същия този от Новоросийск, но за него важат други цени, определяни от Литаско. За нас тези 35 долара отстъпка не важат и защо се допуска това, никой не казва.

Истината е, че причината за високите цени на горивата у нас, са именно Лукойл и Литаско и изглежда правителството на Кирил и Асен няма нищо против да е така, нито предприема някакви стъпки за да вземе кесаря кесаревото, а българския потребител неговото. Единственото, което чуваме, че ще искаме изключение (exemption) от санкциите срещу руския суров нефт.

Рафинерията продължава да преработва руски суров нефт, свидетелство за което е поредния танкер, който в момента, доставя това гориво.
По данни на marinetrafic.com танкерът плаващ под флага на Маршалските острови се казва Никос Серифос и е 100 хиляди тонен танкер. Натоварил е руски суров петрол на терминала в Новоросийск. Ако направите справка за танкерите, които разтоварват суров нефт на Росенец, ще видите, че процентът на руският нефт е над тези 60 процента, обявени от премиера и причината е изключителната изгодност в условията на предстоящи санкции. Този сорт е най-евтиният възможен руски суров петрол, защото е най-некачествен. От новоросийския микс преди години отпадна значителна част от по-качествения лек сибирски сорт нефт. Остана по-тежкия западносибирски с високо съдържание на сяра. Поради ограниченията върху покупките на руски суров нефт, заради войната в Украйна и  санкциите, както и заради лошото качество на новоросийския микс сорт Уралс, той се търгува със значителна отстъпка под европейския реперен сорт Брент. За търговете на 22 април тази отстъпка е била минус 35 /средно за деня/ долара под марката Брент, коъто пък се е търгувал за 108 долара за барел.