Искат главата на шефа на „Автомобилна администрация“

Искат главата на шефа на „Автомобилна администрация“
Във връзка със зачестилите инциденти при превоз на пътници, наличието на множество сигнали, съдържащи съмнения за нарушения при превоз на товари, както и заради неизпълнение на задължения, Европейският център за транспортни политики призовава за оставката на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА).

Очевидно е, че обемът на обществения превоз на пътници и товари и на транзитния трафик на територията на Република България се увеличава непрестанно. И заради преминаването на все повече организирани туристически групи, и заради нарастващия вътрешен трафик, както и заради бума в строителния сектор, изкарващ на пътя все повече тежки камиони. Очевидно е също, че в отговор на тази нова реалност темпото, с което ИААА адаптира работата си и следва тенденциите, е догонващо и нискоефективно.
Припомняме, че ИААА забави транспонирането на пакета “Мобилност”, като 18-месечният гратисен период за това изтече на 02 февруари тази година, а до днес все още няма изменение на Закона за автомобилните превози. По този начин България за пореден път е заплашена от наказателна процедура.
Припомняме също така, че на 12.01.2022 година изтече срокът, определен в Наредба Н32 за техническите прегледи, където имаше изискване уредите за измерване на пунктовете да бъдат така свързани, че в реално време да предават информация в системата на ИААА. Това така и не се е случило и досега.
И още – до 08.07.2022 година всички таксита трябваше да са с нови таксиметрови апарати с оценено съответствие, изискване въведено през 2020-а в Закона за автомобилните превози, но въпреки почти 2-годишния гратисен период, това все още не е изпълнено.
Важно е да се отбележи още, че по отношение на измененията в наредбата за провеждане на практическите изпити за придобиване на правоспособност на водачи, влезлите през месец април тази година изменения, целящи намаляване на корупцията, също не бяха въведени.
Заради всичко изброено, сме убедени, че ИААА се нуждае от реформа, както и от промяна в подхода и начина на мислене, защото всичко това пряко засяга пътната безопасност и авторитета на България като член на ЕС, казват от Центъра.