Нинова: Японци имат интерес към киселото ни мляко

Нинова: Японци имат интерес към киселото ни мляко
Нова инвестиция в наука и високи технологии в България бе заявена от японската фирма „Мейджи“. Компанията обяви желание да вложи средства в лабораторията за разширяване на научна и развойна дейност в „Ел Би Булгарикум“.
Това стана ясно по време на посещението ми с посланика на Япония у нас Н. пр. Хироши Нарахира в държавната компания за производство на мляко, похвали се вицепремиерът и министър на инвестииците Корнелия Нинова.
Нашето мляко е известно с уникалните си закваски и полезни бактерии. Снимка: БУЛФОТО
„Двамата разгледахме производствените помещения и лабораториите, където се съхраняват над 1000 щама бактерии и повече от 100 закваски за оригиналното българско мляко.
Голяма част от модерната техника в компанията е японска, а много от служителите в нея са били на обучение в Япония.
„Ел Би Булгарикум“ е държавно предприятие, което няма да се приватизира, а аз съм е първият министър от 20 години, който посещава лабораторията.
Българското кисело мляко е марката на България, позната в целия свят, обявихме заедно с посланика на Япония.
Н.пр. Хироши Нарахира обясни, че за японците киселото мляко е символ на България и разказа, че то влиза в Япония през 1970 г., когато е представено на Експо „Осака“. „Тогава императорът спира на българския щанд и опитва българското кисело мляко. Това е много известна история в Япония“, обясни той. Нарахира беше категоричен, че България привлича интереса на Япония и с това, че се намира на стратегическо място и че има много талантливи хора, особено в науката и IT-сектора.
С посланик Нарахира се обединихме около тезата, че сегашната трудна ситуация ,след ковид кризата и заради войната в Украйна, може да е възможност за развитие на двустранните връзки. Стокообменът между Япония и България е повишен, има възможност и да задълбочим икономическите отношения между нашите две държави. Японските фирми са добре дошли в страната ни.
Хироши Нарахира сподели, че министри и депутати от Япония проявяват интерес към визита в България и среща с мен.
Япония е приоритетен търговско-икономически партньор на България.
Българският бизнес може да се превърне в доставчик на японски компания в сферата на информационни и комуникационни технологии и автоматизация; машиностроене, машинни части и инструменти, производство на автомобилни части; строителство; минна индустрия; фармацевтична и козметична промишленост и др.
Вносът от Япония обхваща предимно автомобили, кабели, машинни части, машини и др.
Догодина ще се навършат 50 години от старта на производството и продажбите на кисело мляко с името „България“ в Япония. Това става възможно след като през 1972 г. българското правителство разрешава на японската корпорация „Мейджи Деъриз“ да продава продукта. Тогава се сключва и лицензионен договор между японската фирма и предприятие ВТО „Техника, което е предшественик на „Ел Би Булгарикум“. Днес между „Ел Би Булгарикум“ и „Мейджи“ има сключени и успешно осъществени три лицензионни договора, чрез които българското кисело мляко е разпространено на азиатските пазари. В процес на подготовка е и четвърти“, разказа Нинова