Шефът на „Хидрострой“ на свобода срещу 20 бона гаранция

Шефът на „Хидрострой“ на свобода срещу 20 бона гаранция

Велико Желев излиза от ареста срещу 20 000 лева. 

Наложена му е забрана да напуска страната.

Прокуратурата вече повдигна обвинения на арестувания строителен предприемач Велико Желев за изнудване, придружено с причиняване на лека телесна повреда.
Желев е привлечен като обвиняем за това, че на 24.02.2023 г. в гр. София, направил опит да принуди чрез сила Б. А. да поеме имуществено задължение от 68 000 лева чрез подписване на записи на заповеди и разходни ордери.

„На пострадалото лице са нанесени удари в областта на лицето и тялото“, уточниха от прокуратурата.
Бизнесменът е задържан за 72 часа, а в сряда (08.03) в Софийски градски съд ще бъде внесено искане за постоянния му арест.
„Ще бъде осигурено точното установяване на всички факти по случая, разкриването на обективната истина и спазването на законите на Република България. За резултатите обществеността ще бъде своевременно уведомена“, съобщиха от пресцентъра на СГП.

КОЙ Е ВЕЛИКО ЖЕЛЕВ

За обикновения човек името му надали значи нещо, но хората, ангажирани със строителство на магистрали са наясно. 

Звездата му изгрява по време на правителството на НДСВ и ДПС. През 2001 г. става директор на Областното пътно управление във Варна. Две години по-късно – през 2003 г. вече е изтеглен в София, където става съветник на тогавашния министър на регионалното развитие Валентин Церовски, който днес е покойник. На 9 април 2004 г. той назначава Желев за заместник-директор на изпълнителна агенция „Пътища“, а година по-късно – през юли 2005 г. го прави и началник.

Освободен е от поста на 22 декември 2005 г. от тогавашния министър на регионалното развитие Асен Гагаузов (БСП), който на негово място назначава Веселин Георгиев, станал известен със случая „Батко и братко“, довел до спиране на еврофондовете за България.

По времето, когато Велико Желев е на ръководни позиции в пътната агенция – периодът 2001 – 2005 г., са сключени около 150 договора за над 500 млн. лв. с четири варненски фирми, една от които е „Хидрострой“, която се управлява от съпругата му Мая, сочи публикация в „24 часа“. По случая има образувано дело срещу неизвестен извършител, което приключва безславно.

Десет месеца Велико Желев е бил съветник и на строителния министър Асен Гагаузов (БСП). От 5 октомври 2007 г. до 5 август 2008 г. той е имал договор за 10 320 лв., но нито лев от тази сума не му е бил платен, според отговор на МРРБ.

След напускане на държавната служба Желев поема ръководството на „Хидрострой“, а през есента на 2008 г. става и изпълнителен директор на браншова камара „Пътища“ с 4-годишен мандат. Изпълнителен директор на „Хидрострой“ вече е Николай Пашов, който е и общински съветник от ГЕРБ във Варна.

Следва серия от нови спечелени обществени поръчки от общини във Варненския регион, свързани с ремонт на улици и пътища, поддържането им, благоустрояване, строителство на сгради.

„Хидрострой“ – перлата в короната

Постепенно Варна отеснява за строителния предприемач и през 2010 г. той открива офиси в София и Бургас. Започва да печели обществени поръчки за водна и пътна инфраструктура, финансирани от еврофондовете. Сред тях е обходът на Габрово, който е по оперативна програма „Регионално развитие“ 2007 – 2013 г. Това е първият му голям строителен обект за над 92 млн. лева. Следва Северната скоростна тангента – 16.5 км за 180 млн. лв., която е изградена за рекордно кратко време – за около година през 2015 г., за да се спаси европейското финансиране, пише Mediapool.

Година по-късно – през 2016 г. „Хидрострой“ придобива свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски „Водстрой 98“ АД и така се ражда новият строителен гигант, който успешно се изправя срещу мастодонтите „Главболгарстрой“ и „Трейс Груп Холд“.

Следва реализация на нови големи държавни проекти за милиони, като основния ремонт на зала „Конгресна“ на Двореца на културата и спорта във Варна, изграждането на новия булевард „Васил Левски“ във Варна с „елипсовидното кръгово“ за над 100 милиона лева, което се наводни след първия проливен дъжд.

След проваления търг за доизграждането на магистрала „Хемус“, след който тогавашният премиер Бойко Борисов преживя „катарзис“, „Хидрострой“ печели изграждането на участък от аутобана след обществена поръчка. Става въпрос за 10-километровата отсечка между пътните възли „Ябланица“ и „Боаза“ за 55 млн. лв. без ДДС, който бе пуснат в експлоатация през 2019 г.

Успоредно с изграждането на магистрали „Хидрострой“ строи жилища във Варна и София, ремонтира хотел „Астория“ в Златни пясъци, в който Велико Желев притежава акции, изгражда пречиствателни станции за отпадни води в Златни пясъци и във Видин, ремонтира пътища.

„Хидрострой“ е и сред доставчиците на материали и техника за доизграждането на магистрала „Хемус“ по инхаус поръчките, възложени от последния кабинет на Бойко Борисов. В момента компанията строи участъка след пътен възел „Боаза“ и има подписани договори за лот 8, чието строителство все още не е започнало. Общо компанията има подписани договори по инхаус процедурите на ГЕРБ за 330 млн. лева, счи доклад на Сметната палата.

Така бавно и постепенно от регионална компания през 2021 г. „Хидрострой“ се превръща в един от най-големите строителни холдинги у нас с оборот от над 331 милиона лева при 272 млн. лева година по-рано, сочи финансовият отчет на дружеството. Печалбата му обаче намалява от 21 млн. лева през 2020 г. до 16.8 млн. лв. през 2021 г.

Снимка: fakti.bg